Tidskapslar, 30 september – 3 oktober 2021
NSS Tidskapsel 1 – Smed Magnus Liljedal, Fotograf Christian Habetzeder
Med bakgrund av Corona-bubblan det senaste året har Nutida Svenskt Silvers smeder skapat temat TIDSKAPSLAR till sin utställning på Stockholm Craft Week som äger rum den 30 september till den 3 oktober 2021 i Bruno-Gallerian på Götgatan 36.
Tiden har på något sätt stått still, men ändå inte. Som en tidskapsel.
Utställningen består av smycken och corpus föremål (föremål med “kropp”) av 18 silver- och guldsmeder. Föremålen svävar i var sin tidskapsel.
Här hittar du en prislista och texter om respektive tidskapsel/verk.
Tidskapslarna kommer i den ordning de visas i utställningen.
Bilder från utställningen
I bildspelet nedan hittar du bilder på alla de verk som var med i utställningen Tidskapslar. Till varje verk finns det en text som smeden har skrivit. Läs och njut. Bildspelet avslutas med bilder från själva utställningen.
Några av föremålen är fortfarande till försäljning. Är du intresserad? Hör av dig till nutida@nutida.nu.
Ps. Du bläddrar genom att trycka på pilen i högra hörnet.
1. Caroline Lindholm
Titel: Till bords med Arianna Fat på fötter. Silver
Livet, det vibrerande livet i en italiensk kuststad. Begravdes under meter av aska en dag år 79 e.Kr Pompeji, Herculaneum – så fantasieggande.
Nu idag, inte bara de utgrävda husen utan också alla spår av mänskligt liv. Där och då.
Jag dras till metallföremålen, de vardagliga verktygen samt de påkostade lyxtingen för skönhet och prydnad av hemmen. Nu visar jag ett fat på svängda fötter att servera något gott på.
Foto: Caroline Lindholm
2. Magnus Liljedahl
Titel: Till minne av, ni hade er chans
Tidskapsel: mässing, silver m.m.
Vad är en tidskapsel? Som konsthantverkare kan jag tycka att det mesta vi gör är en tidskapsel. Vi fångar tidsandan i det ögonblicket vi gör ett nytt smycke eller corpus arbete. Det ögonblicket kan antingen bäras eller användas och förhoppningsvis njutas av under en lång tid. Vad händer då med de verk som vi inte säljer, som bara får stå och samla damm, nerpackade, bort glömda? Eller är det så att de är mer tidskapsel än de som används och får nya minnen?
Mitt verk ”till minne av” är en typ av tidskapsel som berättar om dåtid och nutid, vad som händer med de objekt vi inte lyckas sälja. Vi återanvänder och ger objekten en ny mening.
Denna hög av silverspån har en gång varit en silverkanna. Till minne av Magnus Liljedahl
Foto: Filip Palmén
3. Karolina Hägg
Titel: Frusna Växter i kupol: silver
Kaffeplanta, Coffea Arabica 2018-2021
Levt på Gyllenstjärnsgatan, Funäsgatan, Fredrika Bremers gata och Lövsätragränd Stockholm. Inköpt på Sveavägen. Uppväxtort okänd.
Elefantöra stor, Pilea peperomioides 2019-2021
Levt på Skogsvägen Dals Långed och Lövsätragränd Skärholmen. Gåva från Joel Ceasar. Uppväxtort okänd.
Elefantöra liten, Pilea peperomioides 2021-2021
Levt på Lövsätragränd Stockholm. Dotter till Elefantöra stor
Okänt ogräs 2021-2021
Levt i parken Lugnet, Terrängvägen Västertorp.
Pelargon, Pelargonium 2020-2021
Levt på Skogsvägen Dals Långed och Lövsätragränd Skärholmen. Gåva från Ingela Westling
Foto: Karolina Hägg
4. Sarah Hurtigkarl
Titel: Past present
Kniv: tenn, plast
The work are transforming and mirroring the past into the present. The hand axe is the earliest evidence of a tool. Could it have been a tool used for eating? Almost as a two-sided knife. A hand axe from the British museum was 3D scanned, redesigned and casted in pewter. The past and present tools are stitched to each other by solder wire.
Foto: Filip Palmén
5. Annika Daevel
Titel: Kropp Skål: silver
Titel: Spermier Objekt: silver, järn
Titel: Ägg Objekt: silver
Min kropp är som en tidskapsel i ständig inre rörelse av blodomlopp, tankar och drömmar. Den biologiska klockan tickar på, tiden är utmätt från befruktning till den dag då allt är stilla och avstannat. Minnena svävar sedan iväg i en ny osynlig tidskapsel mot evigheten.
Foto: Filip Palmén
6. Wan-Ying Lin
Titel: Gårdagens liv och död - Sedimentär sten Halsband: harts, akryl, koppar
Konsten är spåret av mitt liv från april till maj 2019.
I linjär tid har allt från igår oåterkalleliga egenskaper. Händelserna som har hänt försvinner med tiden och kommer aldrig tillbaka. Soluppgång och solnedgång, ögon som öppnar och stänger, alla mina dagar är en process av återfödelse och död.
Medan de tillber förfäder, spöken och gudar i taiwanesisk folktro, bränner de troende rökelser, papperspengar eller offer i pappersform i hopp om att vilja leverera föremål till ett annat rike och förmedla tacksamhet till himlen.
Jag skrev ett litet ord varje dag och brände det sedan. Händelser, tankar, glädje eller ånger i vardagen extraheras från min själ med mitt skrivande och förvandlas till energi. De brändes till en annan dimension och till mitt förflutna. Denna askan hopar sig med tiden och växer till mitt livs sedimentära sten. Biten är resterna av min ande, som växer till mitt medvetandes mineral genom tidens tryck. Jag klippte och polerade mineralen till ädelstenar — jag strängade det till ett halsband av tiden.
Foto: Filip Palmén
7. Filip Palmén
Titel: Ascend rings
Två ringar med ask
Filip Palmén har rest tillbaka till sitt barndomshem för att inhämta till verket. Formen av berget är mejslat ur en bit betong från husets grund. I processen gjuts och smids ringarna som ett sätt att förädla det förflutna; husgrunden och bakgrunden omvärderas och med reflektioner tas de vidare i tiden i sin nya form.
Skulptur av stengods, avgjuten i silver och sammansatt av silverplåt med smide.
Foto: Filip Palmén
8. Eva Skärlund
Titel: Vad vet vi om tiden?
Halssmycke: bergkristall, järn, silver
Vad vet vi om tiden? Är den en mänsklig konstruktion där vi är låsta i föreställningar om tiden för att vi ska kunna beskriva historiska, aktuella eller framtida skeenden i våra liv? Allt för att ge en ordnad sekvens av händelser där vi kan pressa in och maximera det vi vill hinna med. Är tiden då egentligen en illusion som inte har någon riktning, där det inte är någon skillnad på det förflutna, nuet och framtiden?
Foto: Filip Palmén
10.1 Christine Ramel
Titel: Alvarets hemligheter
Tidskapsel med rosenvingade gräshoppor: oxiderat silver, bruna diamanter, svarta diamanter, järn, glas
Som barn sprang vi med håvar i händerna, jagandes den rosenvingade gräshoppan, Bryodema tubeculata som med utfällda rosenröda vingar surrade iväg i ett helikopterliknande läte över det öländska alvaret. Min pappa som var genetiker gav oss 25öre för varje infångad Rosenvinge som han sedan studerade. Att fånga en rosenvinge är inte lätt, den är väl kamouflerad när de sitter stilla på marken och snabb i flykt.
Jag kom att älska denna lilla varelse upp i vuxen ålder och när jag fick mina egna barn pratade jag ofta om den Rosenvingade gräshoppan som för dom blev en saga, något som inte existerade. Men så en varm augustidag, då mina barn var i tonåren och hade slutat tro på ”sagan” såg vi den vackra rosenbeklädda gräshoppan hemtrevligt surrandes över alvaret. Bryodema tubeculata finns endast på Öland och i Sibirien och är idag rödlistad.
Jag har valt att lägga mitt barndoms sommarminne, den rosenvingade gräshoppan i min tidskapsel med förhoppning att kommande generationer också skall få uppleva denna egensinniga lilla varelse. Kapselns nät symboliserar håven och mitt val, det blåsta glaset tillhör även det ett kärt gammalt minne som glasblåsare.
Foto: Filip Palmén
10.2 Christine Ramel
Titel: Alvarets hemligheter
Tidskapsel med rosenvingade gräshoppor: oxiderat silver, bruna diamanter, svarta diamanter, järn, glas
Som barn sprang vi med håvar i händerna, jagandes den rosenvingade gräshoppan, Bryodema tubeculata som med utfällda rosenröda vingar surrade iväg i ett helikopterliknande läte över det öländska alvaret. Min pappa som var genetiker gav oss 25öre för varje infångad Rosenvinge som han sedan studerade. Att fånga en rosenvinge är inte lätt, den är väl kamouflerad när de sitter stilla på marken och snabb i flykt.
Jag kom att älska denna lilla varelse upp i vuxen ålder och när jag fick mina egna barn pratade jag ofta om den Rosenvingade gräshoppan som för dom blev en saga, något som inte existerade. Men så en varm augustidag, då mina barn var i tonåren och hade slutat tro på ”sagan” såg vi den vackra rosenbeklädda gräshoppan hemtrevligt surrandes över alvaret. Bryodema tubeculata finns endast på Öland och i Sibirien och är idag rödlistad.
Jag har valt att lägga mitt barndoms sommarminne, den rosenvingade gräshoppan i min tidskapsel med förhoppning att kommande generationer också skall få uppleva denna egensinniga lilla varelse. Kapselns nät symboliserar håven och mitt val, det blåsta glaset tillhör även det ett kärt gammalt minne som glasblåsare.
Foto: Emma Jernberg
9.1 Helena Sandström
Titel: Andetagen 1, Andetagen 2 Halssmycken: zink och textil
I min tidskapsel förvarar jag andetagen,
från en tid när allt handlade om andningssvårigheter,
lungkapacitet, syrgas, intubering, respiratorer...
Minnet från när jag satt bredvid pappa på sjukhuset. Först bara lyssnande på syrgasens lugna väsande och bubblande. Sen när det blev svårare - hur jag själv tog i med hela kroppen för varje andetag, försökte hjälpa till. Sympatiandades övertydliga andetag.
När rosslet kom, paniken över att maktlös sitta bredvid när någon långsamt kvävs.
Och sen, när andetagen ändrade karaktär av morfinet, och blev till staccato,
in-in-in-uuut, in-in-in-uuut...
...för att plötsligt bara ta slut...
Andetagen.
Det är allt vi har.
Foto: Filip Palmén
9.2 Helena Sandström
Titel: Andetagen 1, Andetagen 2 Halssmycken: zink och textil
I min tidskapsel förvarar jag andetagen,
från en tid när allt handlade om andningssvårigheter,
lungkapacitet, syrgas, intubering, respiratorer...
Minnet från när jag satt bredvid pappa på sjukhuset. Först bara lyssnande på syrgasens lugna väsande och bubblande. Sen när det blev svårare - hur jag själv tog i med hela kroppen för varje andetag, försökte hjälpa till. Sympatiandades övertydliga andetag.
När rosslet kom, paniken över att maktlös sitta bredvid när någon långsamt kvävs.
Och sen, när andetagen ändrade karaktär av morfinet, och blev till staccato,
in-in-in-uuut, in-in-in-uuut...
...för att plötsligt bara ta slut...
Andetagen.
Det är allt vi har.
Foto: Filip Palmén
11.1 Maria Börjesson
Titel: Tankekapsel för tankar o minnen ( eller en väldigt lång cigarr!)
Behållare: silver
Titel: Tankeägg - Födelse av nya tankar
Skulptur, silver
Ja vilket år! Sjukt, overkligt, farligt, världsomspännande, innestängande, avståndstagande, ifrågasättande, smittsamt, lugnt, oroligt, tråkigt .............och så mycket mer! Kanske har det ändå varit nyttigt för ss alla att inse att vi styr inte över allt som händer. Vi har varit tvungna att sakta ner och vi ar fått tid att reflektera över många saker. Mina bidrag till utställningen är tidskapslar i sig. De tar många timmar att skapa och man är verkligen i sin bubbla. Många tankar har kommit och gått under tiden jag smitt, sågat o smärglat. Jag har reflekterat mycket över trådarna som skapar våra liv. De vi väljer, de vi inte väljer men som väljer oss. Intryck som påverkar oss, människor vi träffar, händelser som sker m.m. I behållaren kan du lägga pappersremsor med noteringar om tankar el minnen du vill spara. Ägget håller du i dina händer och reflekterar och begrundar nya tankar som kommer till dig. Det blir en meditativ stund som jag hoppas ska ge dig styrka och lugn.
Foto: Emma Jernberg
11.2 Maria Börjesson
Titel: Tankekapsel för tankar o minnen (eller en väldigt lång cigarr!)
Behållare: silver
Ja vilket år! Sjukt, overkligt, farligt, världsomspännande, innestängande, avståndstagande, ifrågasättande, smittsamt, lugnt, oroligt, tråkigt .............och så mycket mer! Kanske har det ändå varit nyttigt för ss alla att inse att vi styr inte över allt som händer. Vi har varit tvungna att sakta ner och vi ar fått tid att reflektera över många saker. Mina bidrag till utställningen är tidskapslar i sig. De tar många timmar att skapa och man är verkligen i sin bubbla. Många tankar har kommit och gått under tiden jag smitt, sågat o smärglat. Jag har reflekterat mycket över trådarna som skapar våra liv. De vi väljer, de vi inte väljer men som väljer oss. Intryck som påverkar oss, människor vi träffar, händelser som sker m.m. I behållaren kan du lägga pappersremsor med noteringar om tankar el minnen du vill spara. Ägget håller du i dina händer och reflekterar och begrundar nya tankar som kommer till dig. Det blir en meditativ stund som jag hoppas ska ge dig styrka och lugn.
Foto: Filip Palmén
12. Ingrid Bärndal
Titel: Droppe
Halssmycke: silver, polypropen
Droppen
En urbild för spirande liv
De små osynliga som väcker smittans oro De stora som orsakar förödelse
De saknade som ger brist och torka
De värdefulla med läkande kraft
Droppen – en tidskapsel i sig
Foto: Ingrid Bärndal
13.1 Åsa Elmstam
Titel: Behavior that shows a lack of good sense or judgment Halsband: stenkol, pärlsilke, oxiderat silver, oxiderat koppar
Ur antropocentrisk synvinkel har enbart människor ett inneboende värde och naturens värde beror på i hur stor utsträckning den är mänskligheten till nytta. Vårt fokus på vårt eget värde har fört oss till bristningsgränsen.
“Behavior that shows a lack of good sense or judgment” = Stupidity.
Nu lider Antropocen mot sitt slut. Vårt ihärdiga användande av olja, kol och gas har försatt oss i den 6:e massutrotningen.
Stenkol från stranden på Ölands sydöstra kust. Dessa bitar kommer sannolikt från något av de tre skepp som sänktes av minor under andra världskriget utanför denna strand. Det finns inte stenkol naturligt på platsen. Bitarna får symbolisera den tid, senaste århundradet, då vi i priviligierade länder ödelägger framtiden med vårt välstånd och vår bekvämlighet.
Foto: Filip Palmén
13.2 Åsa Elmstam
Titel: Behavior that shows a lack of good sense or judgment Halsband: stenkol, pärlsilke, oxiderat silver, oxiderat koppar
Ur antropocentrisk synvinkel har enbart människor ett inneboende värde och naturens värde beror på i hur stor utsträckning den är mänskligheten till nytta. Vårt fokus på vårt eget värde har fört oss till bristningsgränsen.
“Behavior that shows a lack of good sense or judgment” = Stupidity.
Nu lider Antropocen mot sitt slut. Vårt ihärdiga användande av olja, kol och gas har försatt oss i den 6:e massutrotningen.
Stenkol från stranden på Ölands sydöstra kust. Dessa bitar kommer sannolikt från något av de tre skepp som sänktes av minor under andra världskriget utanför denna strand. Det finns inte stenkol naturligt på platsen. Bitarna får symbolisera den tid, senaste århundradet, då vi i priviligierade länder ödelägger framtiden med vårt välstånd och vår bekvämlighet.
Foto: Filip Palmén
14. Pamela Wilson
Titel: En behållare i Coronatider – a sign of our time
Behållare för munskydd, koppar, silver
En behållare för ditt munskydd och ett smycke i ett
Väven är uppbyggd av små celler ”Honeycomb” på engelska (våffelväv) och för tankarna till ett bisamhälle där alla jobbar tillsammans men utifrån sin egen ”cell”. Så har det varit för många av oss under coronapandemin.
Men ibland vill man träffas ändå med munskydd i lyxförpackning
Foto: Filip Palmén
15. Beata Grahn
Titel: Fröken Aarsruds hus
Objekt: div material
Trots att hon är borta sedan länge och andra har bott här efter henne – före oss – är vårt hus känt i trakten som ”fröken Aarsruds hus”. Gunvor Aarsrud var textilkonstnär och tillhörde bruksortens societet. I vår jakt på ett björkgolv som enligt en äldre bostadsannons skulle finnas i det rum som på originalritningen benämns som vävkammare lossade vi en bräda i ett platsbyggt skåp. Av något björkgolv syntes inga spår, men bland damm och spindelväv fanns en omedveten tidskapsel: föremål som troligen fallit ner bakom hyllorna i skåpet. Något helt, något trasigt, ett och annat extremt lätt att tidsbestämma, annat inte...
Fyndet har fått bli utgångspunkt för min tidskapsel, ett sätt att visa tacksamhet och respekt gentemot dem som levde här före oss, och att bearbeta det stora och lite märkliga det är att äga en plats. Kanske får något av föremålen återgå sedan, till sin plats under skåpet i vävkammaren, åt våra okända efterträdare.
Foto: Filip Palmén
16. Niki Ulfstedt
Corpus: koppar med grön flourit I locket
Foto: Emma Jernberg
17. Tove Knuts
Halssmycke: silver, plast, onyx, papper
För att det ska ha betydelse även i framtiden, väljer jag naturen som avtryck.
Jag inbillar mig att den kommer att finnas kvar ett tag.
Du kan välja att gå hem och frysa ditt eget ögonblick eller välja ett av mina, för att kunna påminna dig själv att det fortfarande finns tid.
Foto: Emma Jernberg
18. Josefine Davidsson
Titel: Godiskapslar Dosor, silver
2021:
"Vi hade överflöd av allt. Det gjordes till och med godiskapslar i silver.
MEN
Men pandemi, klimatkollaps, snedfördelning av resurser... "
Foto: Filip Palmén
19.1 Pernilla Sylwan
Det kan kännas mörkt ibland när man tänker på framtiden, världsläget och klimatkrisen. Jag väljer att tro på oss och vill förmedla en känsla av att vi kan rätta till allt. Om vi hjälper och ser varandra.
Det som visar att tid har gått är när något har levt vidare och utvecklats. Som årsringar i en trädstam
Det är lång tid
Men det kan också ses som ett fruset ögonblick – Still Time.
I metall som kommer att finnas länge om det inte utsätts för extrema temperaturer eller hårt mekaniskt slitage.
För att det ska ha betydelse även i framtiden, väljer jag naturen som avtryck. Jag inbillar mig att den kommer att finnas kvar ett tag
Foto: Pernilla Sylwan
19.2 Pernilla Sylwan
Det kan kännas mörkt ibland när man tänker på framtiden, världsläget och klimatkrisen. Jag väljer att tro på oss och vill förmedla en känsla av att vi kan rätta till allt. Om vi hjälper och ser varandra.
Det som visar att tid har gått är när något har levt vidare och utvecklats. Som årsringar i en trädstam
Det är lång tid
Men det kan också ses som ett fruset ögonblick – Still Time.
I metall som kommer att finnas länge om det inte utsätts för extrema temperaturer eller hårt mekaniskt slitage.
För att det ska ha betydelse även i framtiden, väljer jag naturen som avtryck. Jag inbillar mig att den kommer att finnas kvar ett tag
Foto: Pernilla Sylwan
18.2 Josefine Davidsson
Titel: Godiskapslar Dosor, silver
2021:
"Vi hade överflöd av allt. Det gjordes till och med godiskapslar i silver.
MEN
Men pandemi, klimatkollaps, snedfördelning av resurser... "
Foto: @fotografstrom1977 & @brunogallerian
17.2 Tove Knuts
Halssmycke: silver, plast, onyx, papper
För att det ska ha betydelse även i framtiden, väljer jag naturen som avtryck.
Jag inbillar mig att den kommer att finnas kvar ett tag.
Du kan välja att gå hem och frysa ditt eget ögonblick eller välja ett av mina, för att kunna påminna dig själv att det fortfarande finns tid.
Foto: @fotografstrom1977 & @brunogallerian
15.2 Beata Grahn
Titel: Fröken Aarsruds hus
Objekt: div material
Trots att hon är borta sedan länge och andra har bott här efter henne – före oss – är vårt hus känt i trakten som ”fröken Aarsruds hus”. Gunvor Aarsrud var textilkonstnär och tillhörde bruksortens societet. I vår jakt på ett björkgolv som enligt en äldre bostadsannons skulle finnas i det rum som på originalritningen benämns som vävkammare lossade vi en bräda i ett platsbyggt skåp. Av något björkgolv syntes inga spår, men bland damm och spindelväv fanns en omedveten tidskapsel: föremål som troligen fallit ner bakom hyllorna i skåpet. Något helt, något trasigt, ett och annat extremt lätt att tidsbestämma, annat inte...
Fyndet har fått bli utgångspunkt för min tidskapsel, ett sätt att visa tacksamhet och respekt gentemot dem som levde här före oss, och att bearbeta det stora och lite märkliga det är att äga en plats. Kanske får något av föremålen återgå sedan, till sin plats under skåpet i vävkammaren, åt våra okända efterträdare.
Foto: @fotografstrom1977 & @brunogallerian
10.3 Christine Ramel
Titel: Alvarets hemligheter
Tidskapsel med rosenvingade gräshoppor: oxiderat silver, bruna diamanter, svarta diamanter, järn, glas
Som barn sprang vi med håvar i händerna, jagandes den rosenvingade gräshoppan, Bryodema tubeculata som med utfällda rosenröda vingar surrade iväg i ett helikopterliknande läte över det öländska alvaret. Min pappa som var genetiker gav oss 25öre för varje infångad Rosenvinge som han sedan studerade. Att fånga en rosenvinge är inte lätt, den är väl kamouflerad när de sitter stilla på marken och snabb i flykt.
Jag kom att älska denna lilla varelse upp i vuxen ålder och när jag fick mina egna barn pratade jag ofta om den Rosenvingade gräshoppan som för dom blev en saga, något som inte existerade. Men så en varm augustidag, då mina barn var i tonåren och hade slutat tro på ”sagan” såg vi den vackra rosenbeklädda gräshoppan hemtrevligt surrandes över alvaret. Bryodema tubeculata finns endast på Öland och i Sibirien och är idag rödlistad.
Jag har valt att lägga mitt barndoms sommarminne, den rosenvingade gräshoppan i min tidskapsel med förhoppning att kommande generationer också skall få uppleva denna egensinniga lilla varelse. Kapselns nät symboliserar håven och mitt val, det blåsta glaset tillhör även det ett kärt gammalt minne som glasblåsare.
Foto: @fotografstrom1977 & @brunogallerian
NSS Tidskapsel 3 – Smed Karolina Hägg, Fotograf Karolina Hägg
– Det hantverkskunnande vi som silver- och guldsmeder besitter har utvecklats under lång tid före oss och verkar vidare genom oss. Hantverk tar tid och måste få ta tid. Handens intelligens lotsar oss när vi skapar och hela vårt system arbetar tillsammans för att kunna skapa det vi gör. Processen kan ses som en bubbla, en tidskapsel, i sig, säger Pernilla Sylwan smed och medlem i Nutida Svenskt Silver.
NSS Tidskapsel 4 – Smed Pernilla Sylwan, fotograf Petter Mörk
Inspiration till utställningen TIDSKAPSLAR:
Tid är en grundläggande dimension, begreppet är något vi människor skapat för att bättre förstå och förklara vår tillvaro, för att ordna händelser i följd.
Igår, idag, imorgon.
Vår tid är nu – vad gör vi med vår tid? Är jag medveten om mitt jag i tiden?
Stannar jag upp och reflekterar, njuter jag och gläds eller räds jag nästa ögonblick?
NSS Tidskapsel 2 – Smed Maria Börjesson, fotograf Maria Börjesson
Deltagande smeder: